Thursday, July 20, 2017

Pillow Talk

Pillow talk, atau berbual-bual dengan anak-anak/pasangan sebelum tidur adalah satu momen yang Kak AC sangat, sangat hargai kerana bukan selalu Kak AC dapat peluang macam ni. Maklumlah, kita mama yang berkerjaya & anak-anak bersekolah atau berada dengan pengasuh di waktu siang, suami pun sibuk bekerja. 

Jadi, waktu malam sahajalah tempoh yang ada untuk digunakan untuk berkomunikasi & berinteraksi dengan mereka. Adakalanya, disebabkan mama & anak-anak sudah keletihan, mata terus je terpejam sebaik sahaja kepala diletakkan di atas bantal. Jika begini keadaannya, maka tiadalah pillow talk pada malam tersebut. 

Pernah dalam satu sesi perbualan santai pillow talk ni, anakanda sulung kami yang berusia 7 tahun bertanya, "Mama, bolehkah kalau kita tak nak berkawan dengan orang lain? Kita berkawan dengan orang ni tapi tak nak berkawan dengan orang tu. Boleh ke macam tu, mama?"

Haa, apa jawapan mama-mama sekalian kalau anak bertanya soalan sebegini? 
Boleh kongsi?

Jawapan Kak AC, "Allah & Nabi suruh kita berkawan dengan semua orang, buat baik dengan orang lain walaupun dia ada buat jahat kepada kita. Kita akan dapat banyak pahala kalau buat apa yang Allah & Nabi suruh, dapat masuk syurga yang indah!"

"Itulah, kakak dah beritahu kawan kakak macam tu, tapi dia asyik suruh kakak jangan kawan dengan ***** tu, dia nak kakak kawan dengan dia je. Kakak kata, kakak nak berkawan dengan semua orang" ujar puteri kami ini. 

"Bagus anak mama ni, mesti Allah sayang sangat sebab suka buat baik & nak berkawan dengan semua orang. Seronok kan, kalau kita ramai kawan? Boleh belajar sama-sama, bermain sama-sama dengan gembira", terus Kak AC rangkul tubuh Nidaaul Awatif & cium dahinya. 


Dalam hati seorang mama, Kak AC berdoa..Ya Allah, peliharalah anak ini. Jauhkannya dari segala sifat buruk & hasutan syaitan. Semoga dia mampu menjadi ikutan yang baik...Aameen. 

Nampak kan, betapa pentingnya komunikasi dua hala antara ibu bapa dengan anak-anak? Pillow talk boleh dijadikan sebagai salah satu komunikasi yang efisien. Kita sebagai mama, kena cuba juga cari ruang untuk melakukannya. Di situlah kita akan mengetahui perihal kehidupan anak-anak di sekolah atau di rumah pengasuh. Di situ juga kita berpeluang menerapkan sifat mahmudah dalam jiwa anak-anak, secara tak langsung menjadi medan untuk kita memperbaiki diri sendiri.

Bayangkan, apa akan jadi jika di rumah pun masing-masing membuat urusan sendiri. Mama baba dengan kerja rumah & telefon bimbitnya, anak-anak dengan TV atau tabletnya. Semua orang berada di dunia yang terasing walau hakikatnya jasmani di bawah satu bumbung yang sama. Sangat tak syok, kan?

Alaaah, tak perlu luangkan masa sejam pun untuk berbual dengan anak-anak. Kadang-kadang, komunikasi selama 5-10 minit sebelum tidur itu lebih berkesan daripada bebelan kita setengah jam sehari (errkkk, iye ke jumlah masa bebel kita macam tu?). 

Itu sebab kenapa Kak AC suka pillow talk! Bukan sahaja berbual dengan anak-anak, tapi dengan bapa kepada anak-anak kita juga. 

Semoga rumahtangga kita semua sentiasa dilimpahi dengan sakinah, mawaddah wa rahmah. Aameen. 





Monday, July 10, 2017

Tips Melabur Untuk Ibu Bapa

Nak kata banyak ilmu & pengalaman, tak juga, sebab baru ada 4 orang anak. Tapi, Kak AC nak juga pesan kepada semua bakal ibu bapa, "melaburlah di tempat yang sepatutnya".
Kita melabur sebab nak untung, kan? Tiada orang yang melabur sebab nak rugi.
Sebagai seorang mama, setakat ni, Kak AC tak pernah menyesal "melabur" untuk dapatkan alat-bantu berikut:
- Deep freezer
- Pam susu
- Ergonomic baby carrier
- Car-seat
- Supplements
Benda-benda ni bukanlah wajib beli. Tapi, kewujudannya, sangat-sangatlah membantu ibu ayah & anak.

Berapa harga setiap satu item di atas? Total makan ribu riban juga tu, huhu.
Kalau beli skaligus memang tak berasaplah dapur kami rakyat marhaen ni. Lainlah kalau memang dah ada duit berkepuk dalam simpanan.
Solusinya, menabung sedari awal. Ya, seawal mungkin!
Tak payahlah habiskan duit tabungan semata-mata nak buat majlis perkahwinan yang grand, lepas tu honeymoon keliling dunia.
Takut nanti, bila dah dapat anak, itu tak ada, ini tak ada. Lepas tu stress, meroyan, lepas tu susu merudum, lepas tu..lepas tuu... (Sila sambung sendiri)
Lagi satu, carilah produk yang berkualiti. Recce, rajin-rajin survey. Mahal sikit tak mengapa asalkan bermanfaat, tahan lama & selamat. Kalau boleh, beli alat yang sekali beli je masa beranakkan anak sulung, lepas tu untuk adik-adiknya pakai yang sama je.
Orang kata, "alah membeli, menang memakai". Haaa, gittewww...
Sekian tips daripada Kak AC,
Mama anak 4 

Monday, January 23, 2017

Cinta Makin Mekar

Dulu, waktu anak baru ada seorang, kami suami isteri tak pernah terfikir pun nak beli baby carrier. Kalau nak bawa anak pergi ke mana-mana Kak AC boleh dukung sendiri. Saiz baby pun tak la besar mana. Kalau Kak AC dah lenguh, boleh pass baby kepada suami untuk dia dukung. 

Sekarang, alhamdulillah, anak dah 4 orang; 7 tahun, 5 tahun, 3 tahun & 4 bulan. Kalau nak keluar ke mana-mana, agak mencabar juga nak pantau anak-anak kecil ni terutamanya yang tengah aktif nak explore semua benda. 

Syukur alhamdulillah, 3 tahun lepas, kami diberi kesedaran untuk mula menggendong. Kami ke kelas berbayar yang dianjurkan oleh babywearing consultant, Puan Siti Asmawati untuk belajar menggunakan "wrap" dan "ring sling". Waktu itu, Kak AC sedang cuti bersalin anak ketiga. Dari situ, kami mula faham tentang kepentingan babywearing & cinta terhadap dunia babywearing mula berputik (chewahh, ayatku!). Sebelum pulang ke rumah, kami rembat sehelai wrap. Kemudian, selepas itu, kami melabur pula untuk sebuah SSC. 

Cinta kepada babywearing semakin mekar. 

Mana taknya, babywearing memang memudahkan kerja kami! Bayi selamat dalam dakapan. Tangan anak-anak yang lain pula selamat dalam genggaman kami. Ya, isu keselamatan itulah yang lebih penting sekarang ni kalau kita keluar bersama anak-anak. Sekurang-kurangnya, risiko untuk kes buruk berlaku telah kami kecilkan. 

Lagi satu, anak kurang meragam & mudah lena jika digendong. Tang ni, mama nak shopping berjam-jam pun tak ada masalah. Tangan kiri & kanan masih free untuk pilih & bimbit barang-barang. Syoknya! Weeee!!

Banyak lagi sebenarnya manfaat menggendong ni. Nanti, Kak AC kongsi lagi di lain entry ya.Tak larat kalau baca je. Kena rasa sendiri ke"best"an menggendong ni, barulah korang dapat menikmatinya. Peace!

SMS/WhatsApp Kak AC untuk sebarang pertanyaan / tempahan SSC: 
0139739455

Pengedar Sah SSC Tugeda 


Tuesday, January 10, 2017

LANGKAH BARU: TUGEDA

Bermula November 2016, Super Parents' Choice memulakan langkah baru. Kami nekad untuk mendaftarkan diri sebagai PENGEDAR SAH SSC TUGEDA secara rasmi.

Kenapa SSC jadi pilihan?

Sebelum itu, mari kami terangkan apa itu SSC. Soft-structured carrier (SSC) ialah alat penggendong bayi yang ergonomic, selamat dan boleh dilaraskan mengikut bentuk tubuh bayi serta pemakai. SSC dapat membantu memudahkan ibu bapa / penjaga menguruskan anak-anak kecil dengan lebih selamat, selesa dan mudah dipakai. 

Kenapa jadi pengedar SSC Tugeda?

Sebabnya kami dapati agak susah untuk membeli SSC secara walk in khususnya di Kelantan ini. Hanya ada beberapa tempat yang menjualnya & pilihan juga agak terhad. Jadi, kami cuba masuk dalam pasaran untuk memberikan lebih banyak pilihan kepada pengguna. Boleh try dulu sebelum pilih nak beli yang mana...kan best macam tu?

Produk & rangkaian harga yang kami tawarkan adalah seperti yang ditetapkan oleh pihak pengurusan Tugeda sendiri. Harganya antara RM250 hingga RM380 sahaja. Yang penting, berkualiti & mampu milik!

Tuan puan bolehlah layari website rasmi Tugeda http://tugedacarrier.com.my/ untuk berkenalan dengan SSC yang sangat menarik ini. Kalau ada berkenan mana-mana item, macam biasa, whatsapp atau SMS admin untuk tempahan / pertanyaan lanjut :) 

Asiyah a.k.a Kak AC
0139739455

Selamat menggendong ya! 

Sunday, February 14, 2016

Tambah Kekebalan

Assalamualaikum & salam sejahtera..

Uhh, lama sungguh tak bersiaran! Alang-alang dah mengadap PC ni, tiba-tiba rasa nak mencoret sepatah dua di sini.

Apa khabar semua? Pagi-pagi ni, perkara pertama yang perlu dibuat ialah BERSYUKUR.

  • Syukur Alhamdulillah kerana masih dapat bernafas di bumi Allah selepas dibangkitkan semula dari mati sementara iaitu tidur. 
  • Syukur Alhamdulillah kerana bangun-bangun je, dapat lihat wajah-wajah kesayangan di sisi yang sihat walafiat. 
  • Syukur Alhamdulillah dapat sediakan juadah buat sarapan ahli keluarga di pagi hari.
  • Syukur Alhamdulillah kerana "harimau malaya" sudah mengaum..tiba-tiba ada 4 angka dalam akaun! Hehe..


Di sebalik nikmat yang kita kecapi, ada insan-insan yang sedang diuji. Contohnya, ada sahabat-sahabat yang sedang sakit. Ada anak-anak kecil yang sedang terlantar. Ada ibu bapa yang terpaksa mengambil cuti kecemasan untuk menguruskan ahli keluarga yang tidak sihat.

UJIAN itu tanda Allah sayang. Dia mahukan kita BERIKHTIAR mencari penawar dan kemudiannya BERTAWAKAL kepadaNya untuk penyembuhan.

Anak asyik demam. Kita pula mudah tak sihat. Takkan nak biarkan macam itu je? Nanti, kerja akan lebih banyak tertangguh. Tanggungjawab lain pula mungkin akan jadi terabai. Jadi, haruslah kita berusaha meningkatkan KEKEBALAN serta ketahanan tubuh supaya perkara yang sama dapat dielakkan. Jika terjadi sekalipun, moga-moga kesihatan akan kembali pulih dalam waktu yang singkat & sakit tidak berlarutan. Insha Allah..

Cuba perhatikan gambar di bawah. Apa yang anda faham?


Haa, inilah yang saya belajar semasa mengambil subjek Immunology di UIA Kuantan dahulu. Punyalah otak ini berhempas pulas nak memahami setiap istilah. Nampak tak ada perkataan INTERFERON dalam gambar di atas?

Makhluk apakah interferon ini?
Meh. saya ceritakan dengan bahasa mudah..


  1. Pada suatu hari, virus selsema telah menyerang sel tubuh saya. 
  2. Jika saya sihat, serangan virus itu akan mengaktifkan penggera (alarm) kepada sistem kekebalan tubuh (immune system) saya supaya bertindak. 
  3. Penggera itu ialah sejenis protein yang dinamakan sebagai Interferon
  4. Tindakan interferon akan menghasilkan protein antiviral seterusnya menyelamatkan sel-sel lain daripada diserang oleh virus selsema tersebut.
Subhanallah! Hebat sungguh ciptaan Allah ini kan?

Biasanya, mereka yang mudah diserang sakit ialah mereka yang mempunyai tahap imuniti yang rendah. Kekebalan tubuh pula ada kaitannya dengan kandungan interferon dalam sel seseorang. 

Seorang pakar immunologi (immunologist) Jepun, Dr. Yasuhiko Kojima telah mengambil masa lebih 40 tahun melakukan kajian untuk mencari bahan-bahan yang boleh meningkatkan paras interferon dalam tubuh. Sepanjang kajiannya, beliau telah menjalankan uji kaji terhadap ribuan jenis sebatian dan lebih 200 jenis herba sebelum akhirnya menghasilkan NutriFeron!

 
Woww! Ini betul-betul serius, bukan main-main ye..bukan "kajian" di belakang dapur rumah!

Sekarang, NutriFeron telah dipatenkan. Maknanya, produk seumpama ini hanya ada di Shaklee. Hak cipta terpelihara, orang lain tak boleh tiru. NutriFeron ni sebenarnya hasil gabungan 4 jenis ekstrak tumbuhan yang bertindak sebagai immune booster.



Sepanjang bulan Februari 2016 ini, Shaklee ada buat promosi NutriFeron: BELI 6 PERCUMA 1 & BELI 2 DAPAT DISKAUN 5%.

Jadi, tak perlulah nak fikir panjang, kita yang dah tahu manfaat NutriFeron ni silalah rembat sekurang-kurangnya 1 kotak NutriFeron segera untuk diletakkan di rumah kita sebagai persediaan menghadapi hari-hari tidak sihat yang kita pun tak tahu bila. Bak kata pepatah, "Sediakan payung sebelum hujan".. Haa, gituuuu!


SMS/WhatsApp untuk tempahan atau pertanyaan lanjut;

ASIYAH
013 973 9455

(SID; 916957)

[Pengeposan ke seluruh negara, COD sekitar Kota Bharu]

Saturday, December 19, 2015

INI CERITA TENTANG MADU

Cerita ini berkisar tentang madu yang manis, ya.. bukan madu yang pahit tu (Eh?)

Anak-anak perempuan kami suka minum madu. Kalau diikutkan kehendak mereka, 1 sudu teh sekali minum, takkan mencukupi. Anak lelaki nan seorang itu pula, kena paksa barulah minum. Manis sangat, katanya. 

Berikut dikongsikan artikel menarik berkaitan madu yang diambil dari Fb page Farmasi Rimadex KB. Semoga bermanfaat!

🐝Madu merupakan makanan & juga penawar.

Kenapa makanan?

✔Sebabnya, daripada 5 elemen nutrisi yang utama, madu asli mengandungi kesemuanya (vitamin, mineral, protein & karbohidrat) kecuali LEMAK.
✔Madu sebagai penawar pula, ada difirmankan oleh Allah dalam Al-Quran (16: 69) & terdapat juga dalam As-Sunnah [Bukhari (5356 & 5684) serta Muslim. (2217)].

🐝Namun begitu, janganlah terlalu OBSES dengan madu sehingga menolak semua jenis rawatan moden yang lain!

🍴Amalan meminum madu perlulah sekadarnya, tidak berlebih-lebihan serta bergantung kepada kondisi kesihatan masing-masing.

Madu boleh dicemari oleh spora bakteria yang mengakibatkan INFANT BOTULISM, sejenis jangkitan yang jarang terjadi tetapi boleh membawa maut di mana usus yang dijangkiti oleh spora kuman ini akan mengeluarkan toksin merbahaya.

👶Selepas usia 1 tahun, usus bayi semakin matang & mampu membentuk sistem pertahanan yang boleh menghindari jangkitan ini.

Atas sebab inilah, madu DILARANG untuk diberikan kepada bayi yang berusia bawah 12 bulan.

Friday, November 27, 2015

DUIT vs. EMAS Sebagai Simpanan

Apabila memperoleh duit gaji, bab menabunglah yang paling ramai orang kita tak buat. Bukan tak tahu kepentingan menabung, bukan juga sebab tak mampu nak buat. Tapi, kebanyakannya TIDAK BERDISIPLIN dengan diri sendiri. 

Pakar ekonomi menyarankan kita menyimpan sekurang-kurangnya 10% daripada jumlah pendapatan kita. Contohnya, jika gaji kita RM 2000, maka jumlah yang wajib kita simpan ialah RM200. Ingat, jangan diusik duit simpanan ini! 

Sebelum ini, saya membiarkan saja duit simpanan berada dalam bank. Tapi betulkah ia tersimpan rapi? Oh, tidak sama sekali!

Silap haribulan, duit itulah yang digunakan untuk membeli beg tangan berjenama, kasut import, aksesori kereta atau apa sahaja yang diklasifikasikan kepada KEMAHUAN, bukannya KEPERLUAN. 

Tak tahu kenapa,2 bulan lepas, saya dilorongkan oleh Allah untuk mula membuat simpanan dalam bentuk EMAS. Saya rasa bersyukur tak terkira. Kalaulah saya tahu tentang perkara ini sejak dari dulu lagi, tentulah simpanan emas saya sudah membukit! 

Orang kalau betul-betul terdesak barulah akan gadaikan atau jual emas, setuju? Tak macam simpan duit di bank, bila-bila masa sahaja boleh keluarkan duit tersebut melalui mesin ATM yang sekarang ada di merata tempat. Oh ya, tak perlu ke mesin ATM pun, bukankah "internet banking" ada di hujung jari? Tengah-tengah browse Fb atau Instagram, tiba ternampak ada barang yang berkenan di hati, Terus saja klik, klik dan klik, "Tahniah, transaksi anda berjaya!"

Adoi, kalau macam tu, sikit-sikit lama-lama habislah!
Itu yang tak best tu..
Sekarang, kalau tiba-tiba rasa nak shopping yang entah apa-apa, saya mesti terfikir, "baik aku tukar duit ini kepada emas!"

Ting! Macam cerita dongeng Raja Midas gitu!

Jom, tukar simpanan duit kita kepada emas!

Nak tahu lebih lanjut tentang simpanan emas?

Hubungi saya, 
Asiyah
013 9739455
Stokis Sah Powergold