Wednesday, July 11, 2018

Jurnal Kesyukuran (Journal of gratitudes)

Sudah lama benar jurnal syukur saya tertangguh. Hari ini kita "resume", ok?

Kalau tak menulis dalam jurnal ni, bukanlah bermakna kita tak bersyukur. Tapi, ikut pengalaman sendiri, "feel" itu amat berbeza jika kita terjemahkan dalam bentuk tulisan.

"Dan (ingatlah juga) tatkala Tuhanmu memaklumkan: Jika kamu bersyukur, nescaya akan Aku tambah lagi (nikmat) kepadamu. Dan sekiranya kamu kufur, maka ingatlah bahawa azab siksaKu amatlah berat"
[Surah Ibrahim; ayat 7]

Saya mula belajar menulis tentang kesyukuran daripada para master coordinators Shaklee. Mereka bukan setakat berkongsi tentang cara-cara nak buat sales, tapi mereka juga menerapkan betapa pentingnya kita beri makan kepada ruhani kita agar kita dapat terus membantu orang lain. Terima kasih, sifoo!

Sebelum ini, saya memang tak pernah tahu dan tak tak pernah praktis pun menulis tentang syukur ni. Malah, tak terfikir pun kenapa aku perlu tulis jurnal old skool punya style ni. 

Rupa-rupanya, apabila dah mula buat, barulah saya nampak sendiri impaknya. Sekurang-kurangnya, kalau waktu tu tengah gundah gulana, apabila dah nyatakan kesyukuran, barulah nampak betapa banyaknya rezeki dan nikmat yang sedang saya kecapi berbanding masalah ciput yang membelenggu saya pada waktu itu. 

Apabila dah sedar tentang ini, mestilah saya akan bangkit semula. Betul, buang karan je sedih lama-lama, stress sorang-sorang. Tak gitu? KIta Muslim, kita ada Allah tempat kita bersandar. Apa sahaja ujian yang Dia berikan, pastinya ada jalan keluar yang Dia sediakan. Berusahalah, berdoalah dan bertawakallah! Dia takkan pernah mensia-siakan permohonan hambaNya, insha Allah. 

Ok, bagaimana nak tulis jurnal kesyukuran?

Mula-mula, carilah satu buku khas yang agak-agak lawa sikit dan boleh menginspirasikan kita. Lepas tu, bolehlah hias cantik-cantik supaya kita tak jemu nak hadapnya setiap hari. 

Kemudian, mulalah menulis kesyukuran kita. Tiada format khas sebenarnya..free style je. Ikut sukalah nak guna ayat puitis ke, ayat wicet ke asalkan kita faham apa yang kita tulis.

Kalau saya, saya senaraikan 10 sebab kenapa saya kena bersyukur pada hari ini. 

Nak buat ayat pendek atau panjang, terpulanglah kepada diri masing-masing. Nak tambah lagi sampai 20, 30 pun boleh. Yang penting, apa yang ditulis itu datangnya ikhlas dari hati. 

Buatlah setiap hari. Moga-moga cara ini sedikit sebanyak dapat menambahkan ketakwaan kita kepada Allah, kita sedar betapa kerdilnya kita dan Maha Agungnya Dia Rabbul Jalil. 

Alhamdulillah thumma alhamdulillah :) 

Selamat beramal!

Kak AC,
HambaNya Yang Hina.

No comments:

Post a Comment